Sådan finder du motivation til at træne

Mange har intentioner om at begynde at træne, men for flere er der langt fra tanke til handling i den sammenhæng. Hvis man er en af dem, som har svært ved at komme afsted og komme i gang, handler det om at finde noget, der kan være med til at motivere en. Finder man den rigtige motivation, kan man gøre træning til en vane og måske ligefrem til en leg.

 

5 motivationstips

  1. Belønning: Når man har nået en af sine mål, fortjener man en belønning. Det kan være, at man har slået rekordtid på sin vanlige løberute, og derfor giver sig selv de løbesko, man drømmer om.
  2. Del sejrene: Alle mennesker kan godt lide at blive bekræftet af andre, og få at vide, at det man gør, er godt. Derfor kan man aftale med sin veninde, sin mand eller andre i familien, at man sender en besked eller et billede, når man har trænet.
  3. Mål: Det handler om at sætte sig nogle mål, så man ved at man opnår noget med sin træning. På den måde giver træningen mere mening, når man ved, at man forbedrer sig.
  4. Sjov: Træningen bliver meget nemmere, hvis man finder en træningsform, som man synes er sjov. Det behøver ikke være den, hvor man forbrænder flest kalorier, så længe man synes det er sjovt.
  5. Efterfølelsen: Der findes ikke meget, som slår den følelse man har i kroppen, når man lige har haft et godt træningspas.

 

Gør det til en vane

Det handler om at ’’æde sig selv’’ de første par uger. Herefter vil man hurtigt opleve, at det bliver til en vane at snøre løbeskoene. På den måde bliver træningen meget lettere at komme igennem. Det er ikke unormalt, at man mister motivationen i perioder.