Derfor er det vigtigt at motionere

Der kan være mange grunde til at motionere, ligesom motion kan være mange ting. For nogle handler det om at løbe et maraton eller få sved på panden på et hold i motionscenteret, mens det for andre handler om at tage trappen i stedet for elevatoren eller cyklen fremfor bilen. Uanset hvad, anbefales det, at man motionerer 30 minutter om dagen. Men dobbelt så meget, er dobbelt så godt. Personer der levet aktivt, vil både leve længere og have det fysisk og psykisk bedre. Derfor er regelmæssig motion utrolig vigtigt, hvis man ønsker at være sund og rask.

 

Det fysiologiske

Når man motionerer, påvirker man kredsløbet, som udgøres af hjertet, blodet, musklerne og lungerne, hvoraf hjertet er motoren. Når man dyrker motion, forbedrer man hjertets evne til at pumpe blod i kroppen og gør det stærkere. Musklerne har brug for ilt, og det sørger blodet, som hjertet pumper ud, for. Når hjertet er i stand til at pumpe så meget blod ud, at mængden af ilten til musklerne øges, kan man motionere hårdere. Oversat betyder det, at man kommer i bedre form.

 

Sådan påvirker motion hverdagen

Udover at motion er ideelt for den generelle sundhed, er der flere positive effekter ved det. For det første vil man øge mulighederne for at tabe sig, fordi man forbrænder mange af de indtagende kalorier. For det andet har motion en positiv effekt, hvis man har forhøjet blodtryk. Når man motionerer, får man et fald i blodtrykket, som varer fra 4 timer og helt op til 22 timer. For det tredje, får man en øget livskvalitet, fordi man udskiller endorfiner i hjernen. Det giver en følelse af succes og lykke, og man vil derfor få mere energi i sin hverdag. Sidst men ikke mindst, vil man mindske risikoen for at få diabetes 2.